جزئیات مهم هستند

نمیدانم تا الان تجربه نوازندگی را داشتید یا نه؟ یا اگر داشتید استادتان چقدر به شما نکات مهم و اساسی را یادآوری کرده است ولی در هر صورت نوازندگی برای من فقط صرف یک تفریح یا یک مهارت برای پز دادن جلوی جمع نبود. 

هرچند استاد من از نظر رفتاری خشک بود و من نمیتوانستم خیلی مواقع باهاش ارتباط برقرار کنم ولی روی یک موضوع خاص خیلی تاکید داشت و آن هم جزئیات نوازندگی بود 

زمانی که به من گفت فرق یک نوازنده خوب با یک نوازنده متوسط در رعایت کردن جزئیات است نه فقط زدن نت ها. زمانی که داشتم قطعه شهر آشوب را میزدم به من گفت شاید اگر بخوای این قطعه را عادی بزنی زمان زیادی ازت نگیره ولی اگر بخوای برای یک قسمت خاص آن وقت بذاری تا آن را عالی اجرا کنی به اندازه کل آن از تو وقت بگیرد به همین دلیل است که میبینی یک استادکار زمان زیادی میخواهد تا یک چیز را بسازد ولی یک شخص آماتور فقط سعی دارد کار را به پایان برساند و برای همین از استاد زودتر کار را تمام میکند

با خودم گفتم چقدر این حرف میتواند درست باشد. به زندگی و فرایند آن نگاه کردم و متوجه شدم خیلی مهارت دارم ولی هیچکدام در حدی نیست که بی عیب باشد و این بزرگترین نقص من است. این عاملی است تا مثل بقیه باشم 


به این موضوع فکر کردم برای خودم مهری بسازم نه مهری مثل دکتر ها ، منظورم از مهر نشانه ای است که من در هر کار از خودم باقی میذارم.


یادم میاد زمانی من کمک مادرم ظرف ها را میشستم و برادر کوچک تر من هم بعضی اوقات اینکار را میکرد. یک روز برای اینکه من را اذیت کند وقتی من ظرف ها را شستم و مادرم اومد خانه او گفت که خودش این کار را کرده است. خب من دفاعی ا خود نداشتم ثانیا چیزی نبود که بخواهم دفاع کنم ولی مرا به فکر فرو برد. مگر میشود مادرم نفهمد نحوه شست و شوی من با یک بچه چقدر فرق دارد؟ این یعنی یک نقص یعنی بزرگترین اشتباه توی هر کاری.


از ان به بعد تصمیم گرفتم جوری ظرف بشورم که هر وقت مادرم به ظرفشویی نگاه میکند بفهمد چه کسی شسته است.
داشتم داستان نوازندگی را میگفتم و نصیحت های استادم در این موضوع خب نتیجه؟؟
هفته بعد قرار بود قطعه ای زیبا و شنیدنی به اسم زیرکش سلمک را بزنم میدانید چیکار کردم؟ ساعت ها گوشش دادم، ساعت ها نت خوانیش کردم و ساعت ها نواختم و نواختم و نواختم.


برای همین من هروقت کاری را قرار است ماست مالی کنم به خودم میگویم ، محمدعلی قانون سلمک را یادت نرود و همان لحظه تصمیم میگیرم یا کاری نکنم یا کارم را مهر خودم انجام بدهم